Vi har ställt tre korta frågor och fått snabba svar
från våra kollegor ute i landet. Så här svarar Claudia Inza,
lärare sva/spa på Paulinska skolan, Strängnäs

- Berätta om en bra lektion
som du har haft. - Berätta om en dålig
lektion som du har haft. - Hur jobbar du med
digitalisering och AI?
- Min motfråga blir: Vad är en bra lektion? För några är det att eleverna sitter tysta när läraren pratar, för andra är det en viss aktivitet eller t ex när eleverna sitter tysta och läser. En bra lektion för mig är när eleverna pratar, analyserar, och inte är nöjda med alla svar de får utan frågar vidare. För det betyder att de vill veta mer, och att det är nyfikna. Om jag ska nämna en speciell lektion så blir det svårt. Det har ju hänt massor av saker på lektionerna som varit både
givande och roliga. Jag hade nyligen en lektion där planen var att gå tillbaka och förstärka något som vi redan läst om, och göra om. Eleverna är ganska bra på att tävla mot varandra, så de är indelade i grupper som tävlar mot varandra, och de har haft ett antal sidor som läsmål varje vecka. Eleverna pratade om att de ville ha ett pris. Diskussion följde om vad ett bra
pris skulle bestå av. Jag kan ju inte ge dem ledigt eller godis, och till slut landade vi att det skulle bli en skattjakt med tillhörande skattkarta. Det var den gemensamma utformningen av skattkartan som det blev en så himla bra lektion av, där massor av intensiva elevfrågor ställdes
om språk och grammatik. Tavlan blev helt fulltecknad! Det är mitt färskaste exempel på en härlig lektion eftersom den var så elevdriven men ändå i linje med mina lärarmål för lektionen, där eleverna aktivt pratade på och om språket i utformandet av skattkartan. De ville så
gärna göra om det! En intressant detalj är att själva skatten ännu inte är bestämd.
2. Ja, det är väl det vanliga att man har planerat allt i detalj, och så händer något i korridoren, bråk eller tjafs och så kom mer vi alla in till klassrummet med dåligt humör och tankarna på annat håll. Det går ju inte att planera bort, men man får vara beredd att vara flexibel med sina lektioner för att ändå komma dit man vill. Angående roliga lektioner, det ska ju inte vara roligt hela tiden men meningsfullt. Då kanske det är ”tråkiga” lektioner ibland, och de planerar jag också in. En sådan lektion kan vara att de bara ska göra något enskilt och tyst en stund, men det har också hänt att en elevs fråga eller undran drivit lektionen åt ett ”roligare” håll, som har funkat. Ett annat exempel är när jag som lärare använt andras Kahoot, och för snabbt ögnat igenom frågor och svar, tyckt det sett väldigt bra ut, och sedan använt på lektion. Sedan visade det sig att alla svar var A och eleverna gnällde – med rätta –att det var tråkigt. Det är jobbigt att inse det mitt under en lektion. Efter det försöker jag verkligen gå igenom en gång extra, och se om det finns några svarsmönster (mina eller andras) som ger eleverna ledtrådar till de rätta svaren, utan att behöva veta eller tänka till.
3. Digitala resurser finns det flera av. Bland annat så jobbar jag med Övningsmästaren, som kursboken är kopplat till. Begreppa är också en onlineresurs som är multimodal och ofta finns på elevernas modersmål. Nyligen var jag i Kroatien, i Split, på en Erasmuskurs med andra lärare där vi hade en kurs om AI och tillhörande resurser som Quizlet och Power Point där vi proppades fulla med information och möjligheter att jobba vidare med. Så, jag är i uppstarten för mer AI-jobb, och vi har processat och lärt varandra kollegialt och jag provar mycket själv men har ännu inte börjat riktigt fullt ut med eleverna. Det finns ju massor av fördelar som till
exempel tidssparande med att använda AI. Man kan be den lägga ut en planering, men faran är att det som kommer ut inte alltid är helt rätt, även om det ser ut så för ett otränat öga. Jag som lärare har ju kunskapen och erfarenheten för att kunna granska AI-produkten och ändra själv
eller be dem ändra med en välutformad prompt. Nästan inget läraraktigt som kommer därifrån blir helt rätt. Det är alltid en massa småfel som ska ändras. Det här kan vara ganska farligt eller dåligt om människor som ej är professionella sätter sig att skapa AI-skapat material och inte har kompetens att granska. Det är ett allmänt resonemang som jag och kollegorna diskuterar just nu. Jag har haft elever som skickat in AI-gjorda uppgifter som de själva inte haft en aning om vad det är. Allmänbildning eller förkunskaper är också viktigt för dem, när de utformar något med AI, då den hittar på ibland. Jag har ju haft exempel där eleverna fått träna på att skriva en faktatext med AI, som funkat ganska bra rent textmässigt, men där eleverna helt missat uppenbara, dråpliga faktafel som AI hittat på. Det är en illusion som barn och vuxna har, att AI kommer att fixa allt, men det är fortfarande upp till oss hur det i slutändan blir. Vi är början och det kommer att bli mer och mer.