Månad: oktober 2017

  • Vi delar med oss av ännu en artikel från senaste Lisetten

    Samarbete, synliggörande, språkutveckling Hur kan elevers lärande synliggöras genom arbete med olika uttryckssätt? Monica Sunekvist, lärare i bild och svenska som andraspråk, berättar om hur hon i sin praktik tagit fasta på att kommunikation är något större än enbart talat och skrivet språk. Läs hela Monicas artikel här. 

  • Läs artikeln ”Det synliggjorda litteratursamtalet” från senaste Lisetten

    Många svensklärare vittnar om att litteratursamtal är ett svårt moment i undervisningen. Samtidigt som alla elever måste inkluderas bör det finnas ett djup i diskussionen om romanfigurerna, handlingen och berättartekniken. Hur detta kan tematiseras på ett för eleverna meningsfullt sätt diskuteras härur ett litteraturdidaktiskt perspektiv. Läs hela artikeln av Jonas Asklund här.

  • Nytt nummer av Lisetten

    Nu kommer det nya numret av Lisetten med temat Att synliggöra lärandet. I tidningen kan du bl.a. läsa: -Kartläggning ger en bra start -Eleven framför dig kan vara vår nästa nobelpristagare -Samarbete, synliggörande, språkutveckling -Kollegial utveckling sätter fokus på elevernas lärande -Det synliggjorda litteratursamtalet -Att lära tillsammans – hur synliggör vi lärarnas lärande? -Integration och kulturella skillnader -Hur kan vi hjälpa vuxna elever med uttalet? -”Igår vi var på bibliotek” – om att använda fel för att lära rätt -Flerspråkiga elevers användning av första- och andraspråket i ett flerspråkigt NO-klassrum Trevlig läsning!  

  • Kom med förslag till vad Lisetten ska ha för temanummer!

    På vårt nästa styrelsemöte den 25 november kommer vi att planera för vilka teman Lisettens nummer ska ha nästa år. Kom gärna med förslag på teman till eva.westergren.holgen@gmail.com.