Teman och utgivningsplan för Lisetten 2021

NrTemaManus-stoppUtgivning 2020
1Skriva14 feb31 mar
2Läsa22 apr3 jun
3Läromedel15 aug20 sep
4Grammatik3 nov14 dec

Vill du skriva i Lisetten 2021?
Vi som skriver texter i Lisetten är lärare i svenska som andraspråk. Här finns plats för berättelser från klassrummet, funderingar över det som är svårt och åsikter om vad som borde förändras.
   Har du något att dela med dig av? Bli inspirerad av tidningens kommande teman, eller skriv om något eget som du tror andra lärare skulle ha nytta av.
   I varje nummer finns dessutom stående inslag som I min bokhylla, Min dag på jobbet och recensioner av aktuella läromedel. Hör av dig med ditt bidrag till redaktion@svariks.se

Nummer 1: Skriva – manusstopp 14/2
Skriver ungdomar i svensk skola allt sämre? Så har det larmats under hösten. Vi fortsätter diskussionen i årets första nummer, som handlar just om skrivande. Hur jobbar vi med skrivutveckling med våra elever i svenska som andraspråk? Hur kommer modersmålet in som en naturlig del och när fungerar gemensamt skrivande? Vad är en bra skrivuppgift och hur bedömer vi den? Vilken roll har handskriften på 20-talet? Var med och skriv!

Nummer 2: Läsa – manusstopp 22/4
Läsning är inte bara livet, det är också nyckeln till skolans teoretiska ämnen. Hur gör vi för att få våra elever att knäcka läskoden? Vilken lässtrategiundervisning fungerar och måste man organisera sig på något särskilt vis för att jobba med läsutveckling på olika nivåer? På vilka språk och med vilka berättelser väcker läslusten hos nyanlända barn/elever? Läs om läsning i vårt vårnummer, eller var med och skriv själv!

Nummer 3: Läromedel – manusstopp 15/8
Hur tänker du kring läromedel? Har du hittat den perfekta läroboken för dina elever? Eller gör du dina egna läromedel? Använder du nätet och närmiljön istället? Vem bestämmer över inköp av läromedel och vad får det kosta? Ordet är fritt och vi publicerar ett urval i nästa Lisetten.

Nummer 4: Grammatik – manusstopp 3/11
Är grammatik ett stelt regelsystem som skrämmer bort från verklig kommunikation eller ett användbart verktyg för att förstå hur vi uttrycker mening i tal och skrift? Och hur ska vi i så fall använda grammatik i undervisningen? Nästa års sista nummer handlar om ett ämne som ligger många av oss lärare i svenska som andraspråk varmt om hjärtat, men som så många andra har svårt för.