Hej kollega!

Vi har ställt tre korta frågor och fått snabba svar från våra kollegor ute i landet.

Inaam Alibrahim
Modersmålslärare i arabiska, Gullmarsskolan, Lysekil

  • Berätta om en bra lektion som du har haft.

Jag har elever i åk 7-9 och de flesta pratar minst tre språk. Ett moment som jag ofta har är att de får göra ett lingvistiskt porträtt. De får en slags mallbild på en kroppslig kontur, och i den får de med
färger fylla var i kroppen deras olika språk sitter, och hur de använder språket.
Det kan bl.a. bli kommentarer som att ”jag älskar arabiska så det är i hjärtat, och tänker på svenska så det är i huvudet” eller att man fixar på ett visst språk, som sitter i händerna. Det här momentet leder till bra diskussioner om språk. Det här momentet använder jag varje år i alla grupper och det brukar bli jättebra. Det höjer språkets betydelse generellt, eleverna blir entusiasmerade och jag märker att det också stärker deras medvetenhet och stolthet över sin språkliga repertoar. Det är ett av mina bästa lektionsmoment!

  • Berätta om en dålig lektion som du har haft.

Jag gjorde det klassiska misstaget att jag valde en bok som jag själv tycker om ganska mycket. I det här fallet var det en bok som riktar sig till migranter och som tar upp många tankar kring identitet och migration. Jag tänkte att det skulle passa mina elever perfekt! Boken hade ett svårt språk och en hög abstraktionsnivå, och den fanns inte i en lättläst version. Som kompensation planerade jag att bryta ner
den i små segment. Jag planerade att vi skulle läsa 20 minuter på varje lektion och sedan diskutera, men efter tredje gången märkte jag tydligt att de var ganska ointresserade och tappade koncentrationen. De småpratade och ritade på papperet. Jag insåg att den här boken inte passade dem eftersom den inte fungerade, och fick ta beslutet att inte fortsätta med den.

  • Vilka råd och tips vill du ge dina lärarkollegor om språket du lär ut för bästa möjliga undervisning?

Tänk på att modersmål är en resurs – och ett plus – som eleverna bär med sig, och en resurs som man som lärare kan använda. Det kan vara bra att ha förståelse för andra språksystem, och man kan till exempel ha ett lektionsmoment där man jämför svenska och arabiska i en viss grammatisk aspekt, som till exempel meningsbyggnad. Jag vill också säga att man inte ska vara rädd för att komma till oss modersmålslärare med tankar och funderingar kring våra gemensamma elever. Vi planerar gärna ihop några lektionsmoment!