Ordföranden har ordet


Höstterminen har kommit i gång och sommarlovet är slut för denna gång. Skolverkets statistik från läsåret 22–23 (statistiken för 2024 hittar jag inte än), är ganska nedslående gällande betyg i sva i årskurs 6 och 9, så som det har varit under ganska lång tid. Det är långt fler F i sva än övriga ämnen och långt färre A. Sva-ämnet dras fortfarande med missuppfattningar om vad ämnet egentligen innebär, och många sva-elever undervisas fortfarande av duktiga, välmenande och erfarna pedagoger som dessvärre saknar utbildning i sva. De låga betygen har säkert fler förklaringar men detta borde kanske vara en av dem? Antalet nyanlända har sjunkit rejält, men antalet flerspråkiga elever är fortsatt högt och behovet av utbildade sva-lärare är också fortsatt högt – och fortsätter att öka. Med tanke på att många elever är flerspråkiga behöver vi alltmer den kunskap en sva-lärare har, på skolorna runt om i landet. Jag och flera med mig kämpar dagligen för att alla elever ska få den undervisning de så väl behöver och har rätt till.

Vi i styrelsen för Svariks representerar flerspråkig undervisning och undervisning i svenska som andraspråk på nästan alla stadier. Från förskola till vuxenutbildning, vilket är en enorm
styrka. Att jobba och samtidigt sitta med i en styrelse för en ämneslärarförening kräver både tid och energi. Vi har mycket att ta tag i och förnya, som till exempel vår hemsida, som lämnar
lite att önska just nu. Vi ber om förståelse och överseende med att det ibland tar lite tid eftersom vi alla gör det här, både styrelsearbete och Lisetten, vid sidan av vårt vanliga arbete.
Jag är oerhört tacksam för att styrelsen för Svariks bubblar av energi och goda idéer som smittar av sig, vilket gör att i alla fall jag tankar energi i våra möten och samtal. Tack alla i styrelsen!


Min plan för detta läsår är att följa utvecklingen kring ämnet svenska som andraspråk, modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål. Kanske anmäler jag mig igen till de seminarier Uppsala universitet bjuder in till som berör organisering av modersmålsundervisning och studiehandledning som jag tycker ger så mycket?
Det faktum att det föds färre barn i vårt land än på länge kommer, kan man gissa, påverka skolan lång tid framöver och en farhåga jag har är att vi måste höja våra röster ännu mer i
framtiden när ekonomin sviktar. Vi har inte råd att slarva bort all den kunskap av andraspråksinlärning som finns, utan vi måste sprida kunskapen och se till att våra elever får den utbildning de har rätt till.

Annalena Svensson

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.