För några veckor sedan fick jag förfrågan om att medverka på ett seminarium om ”Bättre mottagande för nyanlända elever” under Almedalsveckan i Visby. En sådan chans får man kanske bara en gång i livet, så självklart tackade jag ja.
Med stora förväntningar satte jag mig på planet i som tog mig till Gotland. Tillsammans med andra duktiga lärare och utvecklare fick jag sedan under en timme igår prata om mottagande och undervisning på individnivå, skolnivå, huvudmannanivå samt vad vi ser som de utmaningarna. Det var även två riksdagsledamöter med del av paneldebatten.
Mina viktigaste reflektioner från både seminariet jag medverkade i, men även från de jag hann med att lyssna på är:
- Frågan om mottagande och undervisning, och frågan om integration, för nyanlända elever är en högprioriterad fråga och det känns bra.
- Behovet av fler utbildade Sva-lärare är stort. Er kompetens är ovärderlig.
- Frågan om studiehandledning återkom i alla dess olika former. Alla är överens om behovet av det, så nu ställer jag frågan till alla politiker på nationell nivå vad som kommer göras åt detta. Detta är en lagstadgad rättighet, så det är dags att man ser till att lösa detta, så att alla kommuner får tillgång. Detta kan bara ske genom att tillåta fjärrundervisning över kommungränserna, så därför måste man se till att fundera ett varv till över detta lagförslag så att det blir verklighet.
- Arbetet med nyanlända och flerspråkiga elever får inte bli avhängd eldsjälar. Det är hög tid att man hela vägen från nationell nivå, på huvudmannanivå, på rektorsnivå och lärarnivå har en tydligt organisation och struktur och som är väl förankrad och där alla vet sin roll och där det tydligt framför att dessa elever är allas ansvar.
- Vi behöver väva med elevhälsa och studie- och yrkesvägledare på ett tidigt skede och med ett tydligare uppdrag mot denna målgrupp.
- Vikten av att göra en gedigen kartläggning. Två månader kommer inte räcka om vi vill ge våra nyanlända elever samma förutsättningar som övriga elever.
- Bemötande och förhållningssätt är A och O och vi behöver se resurser och kompetenser i stället för att fastna i bristperspektivet.
Det återstår nu att se om alla stora ord som uttalas under Almedalsveckan också blir omsatt till faktiskt görande och inte fastnar i fina ord!
/Linda Castell, ordförande Riksförbundet lärare i svenska som andraspråk