I går invigdes så SETT-mässan i Kista och vi möttes redan dag ett av ett fullspäckat program i lika fulla mässhallar. Mässbesökaren fick sicksacka likt en van slalomåkare genom folkmassan för att nå fram till utställarna i de olika montrarna och köerna till föreläsningarna/seminarierna var långa. Många vittnar i efterhand om att de på grund av platsbrist inte släppts in på sitt utvalda seminarium.
Undertecknad hade dock turen att få plats på hela två av de populära föreläsningarna, nämligen Malin Brobergs föreläsning om coachande arbetssätt och Katarina Lycken Rüters ”flerstämmiga klassrum”- två föreläsningar som båda innehöll en hel del användbara tips för lärare i svenska som andraspråk.
Som lärare i svenska som andraspråk möter vi elever som, möjligen i högre utsträckning än andra, är i behov av att rita om sin karta. En del kan vara nyanlända, av väldigt varierande skäl, andra är inte nyanlända men bär kanske med sig flera språk och kulturer utöver den svenska. Världen och erfarenheter behöver omtolkas, sättas i nytt ljus, och för detta krävs – enligt min personliga erfarenhet – trygghet. Trygghet och ökad självkänsla är också just två av de saker som Malin Broberg menar att ett coachande arbetssätt/förhållningssätt kan leda till. Eleverna behöver inte en gps – de behöver någon som lär dem läsa kartan, så att de hittar tillbaka när de kört fel men också hittar till nya ställen som bara de visste att de ville åka till, menar Broberg.
I det flerstämmiga klassrummet hörs fler av elevernas röster än tidigare. Hur då? Katarina Lycken Rüter berättar om hur hon använder sig av s.k. flippar för att frigöra lektionstiden till aktivt arbete tillsammans och om hur hon låter spelkorten bestämma elevernas placering. När du måste formulera dig för någon annan än din bästa vän, som du annars sitter bredvid, krävs det ett mer pregnant språk, menar Lycken Rüter. Genom digitala verktyg för bl.a. omröstningar visar hon oss hur vi i klassrummet kan skapa en lärmiljö där elever vågar ge sina osäkra svar och pröva sig fram till sin kunskap. Hon ger också exempel på hur hon i flera projekt låtit hennes elever samarbeta, med bloggen som verktyg, med elever på andra skolor. Stämmorna i klassrummet utökas från den egna klassen och erfarenheten till att även innefatta elever från andra områden, i andra åldrar och med annan bakgrund. Den digitala tekniken leder till möten mellan människor som kanske aldrig hade mötts annars och blir till verktyg i integrationens namn.
Malin Broberg och Katarina Lycken Rüter finns på Twitter:
Malin Broberg @malinbroberg
Katarina Lycken Rüter @Klycken
/Lina Pilo